2010. február 5., péntek

Megmutatom az enyémet...

Én nem vagyok igazi kosárfonó, csak lelkes hobbista, ezt nem győzöm hangsúlyozni. Inkább próbálkozásaim vannak, ráadásul nagy hibám, hogy mindent egyszer próbálok ki, aztán áttérek valami másra, ami épp érdekel.
Megmutatom azért, hogy milyen fonott dolgokat csináltam eddig, nagyjából kronológiai sorrendben, mind peddignádból készült, és lelkesítek mindenkit, hogy próbálja ki, kezdje el a magyar kosárfonás könyvek alapján.

Ez a kosár rétegelt falemez alappal rendelkezik, ez a legjobb megoldás kezdőknek, vagy azoknak, akik gyorsan akarnak végezni, illetve még azoknak is jó, akik szögletes kosarat szeretnének, mert a szögletes kosár fonása már haladó, de legalábbis magas alapfokú szint, így viszont az alap rögtön kész, csak az oldalát kell megfonni. A barna színt úgy értem el, hogy a peddignádat kávéval és fekete teával felforralt vízben forraltam kb 10 percig. A kosár rettenetes hibája, hogy mivel a barna karókat később dugtam be az eredeti oldalkarók mellé, és a végén csak a barna karókkal szegtem el, ezért, ha az elszegésnél próbálnám felemelni kosarat, akkor szépen kicsúszna belőle, ráadásul csak úgy adhoc szegtem el, elég laza lett:



Ez a fonott kosár is faalappal rendelkezik, sajnos nem elég masszív. A peddignád kosarak nagyobb méretben szerintem legalább hármas gyűrűfonással lesznek elég erősek. A golyókat egy szétszakadt és kidobásra ítélt autósülésből szedtem ki, van benne fehér szizál zsinór és kenderből készült fonat is:



Még egy faalappal rendelkező, ez már egész jól sikerült, és erősebb is lett, a 15 kilós kisfiam is ráállhat, tengerifű zsinór van belefonva:



Ennél a kosárnál kipróbáltam a berakást. Hibája, hogy a pink színű peddignád valamivel vékonyabb, mint a natúr, ezért kicsit csálé lett, csalni kellett, hogy valamennyire kijöjjön egyenesre a tetején az elszegés. A pink színű peddignádat annak idején a bp-i Míves Portékák Boltjában ingyen kaptam:



A babaház a Fonott tárgyak peddignádból könyv leírása alapján készült. A fül nem sikerült valami jól, nem elég erős, és nem is jól illeszkedik a kosárhoz, lötyög, de amúgy aranyos lett:



Szintén a Fonott tárgyak peddignádból könyv leírása alapján készültek a madarak a gyerekszobába. A lilás kéket készen tojásfestékbe mártogattam, a sárga kék pedig színezett peddignádból fonott:



Innen már csak egy lépés volt a pillangó elkészítése, lehetne szitakötőt, meg mindenféle bogarat is csinálni így, készen ki lehet festeni, akár temperával is:



Zsebkendőtartó kosárka szintén az előbbi könyv alapján készült, csak nem raktam rá fület, ennek az alapja fonóléc segítségével készült, amibe befogtam a karókat, hogy ne mozduljanak el fonás közben:



A golyófogó lépései is le vannak írva a Fonott tárgyak peddignádból c. könyvben:



Fonott virágtartó kaspó:




Varrósdoboz:



Ez pedig az egyik kedvenc technikám, a spirális technika gyakorlása, peddignád megy spirális alakban körbe-körbe, az egyes köröket kötőfonallal tekerve rögzítem egymáshoz. Nagyon sokáig tart, szinte, mint a hímzés, de nagyon szép kis kosarakat fonnak így pl. az amerikaik. Gyakorlatilag a szakajtó készül így itthon gyékényből:




Ez a kosárka ugyanez a technika gyakorlása, csak itt az alapja fél centi vastag zsinór (gyakorlatilag gatyamadzag), amit kötőfonallal minden egyes tekerésnél hozzáöltöttem az előző sorhoz. Érdekessége, hogy ez a kosár puha, lehet hajlítgatni:

5 megjegyzés:

  1. A babaháztól elájultam, annyira tetszik (és a lányomnak is). Remélem, nem gond, ha a kép felhasználásával készítek egy bejegyzést a saját blogomba (természetesen ide linkelve)! Előre is nagyon köszönöm! Üdv, Kriszti

    VálaszTörlés
  2. Nyugodtan! Örülök, ha a kosárfonás népszerűsödik. 8)
    Tünde

    VálaszTörlés
  3. your little doll's house in a basket is amazing!

    VálaszTörlés
  4. Thx, it is not my idea. There is a hungarian book from which I only copied the basket. Of course, for self use only. 8)
    If you are interested:
    http://www.libri.hu/konyv/fonott-targyak-peddignadbol.html

    VálaszTörlés

Most szólj hozzá...